keskiviikkona, huhtikuuta 04, 2007

Sunday, January 22, 2006

Tämän viikon aikaansaannokset / Maden in this week


Kielonkukkaiset blokit ovat kasvaneet melkein valmiiksi peiton päälliseksi. Vain reunukset puuttuvat.

Now the lily-in-the valley blocks are almost finnished quilt top, only the borders are missing.



Tämä viikko on ollut todella kylmä. Pakkasta on ollut yli -20 C, joten on tuntunut ihan mukavalta jäädä kotiin tekemään tilkkutöitä.

Jatkoin viime viikolla aloittamaani serkkutilkkutäkkiä. Yhdistin Double Nine Patch -blokit isommaksi kokonaisuudeksi. Käytin kolmea erilaista sinistä: yksiväristä, Provence-mukaelmaa ja mustikkakangasta. Minulla oli hyvä suunnitelmakin, mutta sitten vain kävi niin, ettei kolmioiden laskeminen sujunutkaan ihan suunnitelmien mukaan. Mitähän matematiikan opettaja sanoisi... ;D Pidin geometriasta aikoinaan aika paljonkin, mutta kolmioiden laskeminen tuottaa edelleenkin vaikeuksia, varsinkin saumanvarojen kanssa on ongelmia. Minullahan on ollut aika monta vuotta taukoa, joten taitoni palaavat vähitellen - aivan liian hitaasti omasta mielestäni. Tulee tehtyä erinäisiä kokeiluja. Tästäkin tilkkutyöstä olin pitkän aikaa epävarma. Suunnittelin jopa työn osittaista purkamista, sillä yksivärinen sininen tuntui aivan liian hallitsevalta. Kysyin jopa perheenjäsenten mielipidettä, mitä en kyllä kovin usein tee.

Päällinen olisi muuten valmis, mutta reunukset vielä puuttuvat.









Serkustyön tarkka suunnitelma, joka ei sitten toteutunutkaan ihan sellaisenaan.
The quilt plan which never came true.



Siirsin serkustyön syrjään siihen saakka, kunnes keksin, millaisen reunuksen haluan tehdä. Rupesin tekemään pientä applikaatiotyötä. Löysin vanhasta American Patchwork & Quilting -lehdestä enkelityön, jonka nimi on "I Can Fly". American Patchwork & Quilting -lehdessä olevat työt miellyttävät minua. Varsinkin värimaailma on ihastuttavan vanhanaikainen. Lisäksi haluan ensin tehdä ihan perinteisiä töitä oppiakseni oikeat työtavat. Vasta tekniikan opittuani uskaltaudun heittäytyä villiksi ja vapaaksi.




I Can fly!

The stars are my very first, as you can see. (Don’t look very closely, please.*lol*)
I had a lesson, how not to do a star, indeed. ;)


Mutta se "I Can Fly"! Ihastuin malliin jo silloin, kun lehti oli ihan uusi. En vain uskaltanut ruveta applikoimaan, arkajalkaisena. Sitten löysin kaksipuoleisen liimapaperiarkin, jolla saa ihmeitä aikaan. Malli miellyttää minua, sillä sen suunnittelija kertoo artikkelissa, kuinka hänen omat lapsuuden lentämisunelmat ovat inspiroineet häntä. Myös minä näen unia lentämisestä, vielä aikuisenakin. Unissani lennän mummulan yllä, kaartelen niiden metsien yllä, joissa leikin lapsena sisarusteni kanssa. Kävimme myös poimimassa mustikoita metsästä. Halusin valita perinteisiä värejä, iloisia tähtiä. Tähdet muuten ovat minun ensimmäisiäni. Kun ompelin niitä lauantaina, sain oikean oppitunnin, miten tähtiä ei saa tehdä.

Nyt vielä pitäisi löytää jostakin kameran kaapeli, jotta saisin siirrettyä kuvat kamerasta koneelle ja blogiini.


***


It has been freezing here in Finland in this week, even - 20 Celsius decrees. So you understand, why it was very nice to be at home piecing and quilting. I continued with the cousin quilt, (see last week post: Double-Nine-Patch). I put together the Double Nine Patch blocks using three different blue fabrics: solid blue, so called Provencien variation and blue berry fabric. I had even a sketch, but I had difficulties with calculating the triangles, so I had to accept, again, the fact, that the sketch and the reality are two different things in my life. *lol*

I had a long period to not to make patchworks, and it takes time to remind myself, how to make triangles, with equal seam allowance. So I have almost finished quilt top, only the borders are missing. I did like the solid blue, it was too solid in my eyes, and I had to ask the opinion of my family members, which I do almost never. Now I’m almost satisfied, if I find out, what kind of border I’ll make.

Meanwhile, I think about the quilt borders of cousin quilt, I started to make a wall hang called “I Can Fly”, which model I have found from an old American Patchwork & Quilting Magazine. There is a young girl flying over the field with stars twinkling all around her. I like the models of American Patchwork & Quilting Magazine, and old-fashioned colours of the quilts are just adorable. I think, that for me it is the best to practise with the traditional models and working methods before to making my own models and methods, quite moderns, perhaps.

But the “I Can Fly”! The girl is like me, flying in her dreams. Only she has a black hair and eyes, but I have blond hair and greenish eyes, and I haven’t wings, either. The model designer tells about how she has dreamed about the flying as a little girl. I dream about flying even as adult. In my dreams I fly over the house and landscape of my grandparents. I fly over the forest, where I was playing with my siblings and I was blocking the blue berries, too.

So, I just loved the wall hanging model, when I saw it first years ago, but I did not dare to make an appliqué. Then I recognised the two sided glue paper (Help, Sikuri, what’s that in English? J You can iron it on fabric before to start the application, and the pieces stay in their places.) So, now I had courage enough to start the appliqué. I wanted to use the traditional and bright colours.

I had a lesson, how not to do a star, indeed. ;)

Now I had some difficulties with inches and centimetres. The instruction was with the inches, but I have the centimetre rulers. I just can calculate, how many centimetres are 1 ½ inches or 3 2/3 inches, but how in earth I can calculate, how many centimetres are for example 4 7/8 inches.

And now I like to find a cable to move the photos to data machine and my blog from the camera. I wish, I found it quickly. I took lot of photos.

posted by Kangastuksia at 1/22/2006 12:26:00 AM 2 comments

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Tervetuloa kommentoimaan!